fbpx

Kill Grief

London Dry Gin met een scherp randje

OVERVIEW

Een exclusieve gin die tegen de stroom in gaat

Wanneer een gedeelde passie tussen twee vrienden ontaard in een dynamische start-up, dan ontstaat er magie. Dit was ook het geval voor Anthony & Thomas, die eind 2017 beslisten om met hart en ziel (en soms de nodige koppijn) hun eigen London Dry Gin te gaan produceren. Doelstelling: de ‘Gin Craze’ van de 18e eeuw terug doen heropleven. Daarom haalden ze de spreekwoordelijke mosterd bij de authentieke recepten uit de gloriejaren van de gin. Met andere woorden: geen toegevoegde suikers of artificiële smaakstoffen, pure London Dry, maar dan wel één in een eigentijds jasje.

Client: Kill Grief
Services: Strategie
Branding
Visual Identity
Naming
Kill Grief Bottle Design
CHALLENGE

Lanceer een exclusieve London Dry Gin in een sterk verzadigde markt, die uniek genoeg is om een ‘instant classic’ te worden

Wandel een willekeurige supermarkt binnen om een fles gin aan te schaffen, en je slaat stijf achterover van het overaanbod. Daarom is het belangrijk voor een start-up om een merk te creëren dat zich onderscheidt van de rest. Een merk met internationale allure, dat de consument aanspreekt en inspireert. Daarom werd FANTOOM ingeschakeld als ‘brand-whisperer’ van dienst. Aan de hand van twee fascilitatie-sessies definieerden we de missie, visie, brand-attributes, cultuur en bedrijfsdoelstellingen om zo tot een congruente en passende ‘visual identity’ te komen. Oh, en als kers op de taart mochten we ook nog eens de naam kiezen.

Kill Grief Juniper Berries
STRATEGIE

Een exclusieve gin, for the rebels…

Tijdens de ‘discovery-fase’ (twee sessies van telkens 3 uur) traden we in dialoog met beide stakeholders. Doelstelling: het in kaart brengen van de identiteit en de bedrijfsdoelstellingen. De ‘verkenningsronde’ leerde ons uiteraard heel wat over de gin-productie. Maar waar het ons voornamelijk om te doen was, was het definiëren van de missie, de bedrijfscultuur, de waarden/noden van de doelgroep en de brand-attributes. Deze gegevens vormen dan ook de basis voor het naming-concept en de visuele identiteit.

KillGrief Logo Exploration
NAMING

Met ‘Kill Grief’ bedacht FANTOOM een merknaam die zowel de ‘rebels’ aanspreekt, als de consumenten inspireert om gedurfdere keuzes te maken. Tegelijkertijd is Kill Grief een naam die de authenticiteit van London Dry Gin alle eer aan doet.

Om tot een catchy en authentieke naam te komen, bladerden we doorheen de annalen van de rijke gin-geschiedenis. En wat bleek? Doorheen de jaren vergaarde gin tal van bijnamen, waaronder ook ‘Kill Grief’. Kill Grief werd gebruikt ten tijde van de Gin Act ca. 1750 (de Britse ‘prohibitie’ zeg maar). De bijnaam beschrijft op nogal agressieve wijze het concept van ‘happiness in a glass’. Een perfect huwelijk dus, tussen rebellie en authenticiteit.

Kill Grief Gin Cap
Kill Grief Bottle Design
VISUAL IDENTITY & PACKAGING

Onze strategische aanpak versnelt het design-proces aanzienlijk. We brachten simpelweg alle branding elementen samen in een prachtig maar minimal ontwerp.

Gouden letters met een touch of bright red, maken van Kill Grief een echte eye-catcher. Het design is een perfecte fusie van exclusiviteit, authenticiteit en rebellie. Op het label prijken de troste woorden van Winston Churchill: “The gin and tonic has saved more Englishmen’s lives than all the doctors in the empire.”

Zo snel mogelijk een project starten?

Let's talk →

Hoe gaan wij precies te werk?

Bekijk ons proces →

Zo snel mogelijk een project starten?

Let's talk →

Hoe gaan wij precies te werk?

Bekijk ons proces →

Zo snel mogelijk een project starten?

Let's talk →

Hoe gaan wij precies te werk?

Ons Proces →