De kunst van anti-branding en storytelling

Hoe je het ook wendt of keert, om je doelgroep te triggeren moet je ze raken op een dieper niveau. En eigenlijk is dat best simpel. Om de oppervlakkigheid voorbij te schieten, moet je slechts voldoen aan twee belangrijke voorwaarden. Allereerst moet je kunnen weerstaan aan de drang om continu over jezelf te praten. En ten tweede moet je vertrouwen op de kracht van visual storytelling. Maar laat ons beginnen met de eerste stap…

Word een “anti-brand”

Zeg nou zelf, wie heeft er nu geen hekel aan een narcist? Iemand die enkel maar over zichzelf kan praten, die verdient eigenlijk onze aandacht niet. Toch? En zo gaan we ook om met merken. Lege verkooppraatjes laten we liever links liggen. Dit scepticisme tegenover narcistische merken ligt aan de basis van een nieuw soort branding: de “anti-brand”.

Anti-branding komt voort uit de gedachtegang dat klanten genoeg hebben van verkooppraatjes of genotzuchtige berichten, en eerder iets willen waar ze zich gemakkelijk mee kunnen identificeren. Daarom leg je dus beter de focus op merkwaarden in plaats van je producten of diensten, en dat doe je het best aan de hand van visual storytelling.

Visual Storytelling

Visual storytelling betekent niet meer of niet minder dan het verwerken van een verhaallijn in je branded video content. Door in te spelen op de emoties en waarden van je doelgroep, creëer je diepere en meer oprechte connectie. Zo blijf je niet alleen top-of-mind, de merkbeleving wordt ook als “eerlijker” en “echter” ervaren.

Het Reebok verhaal

Een prachtig voorbeeld van visual storytelling is onderstaande Reebok commercial, waarin de merknaam veruit ondergeschikt is aan het overkoepelende verhaal:

De campagne draait om één centraal thema: het getal 25 915, het gemiddeld aantal dagen in een mensenleven. Reebok wil dan ook de nadruk leggen op het feit dat we onze dagen optimaal moeten gebruiken en dat we ons lichaam altijd ter ere moeten houden. Dit door gezond te leven en door onszelf te pushen tot ongelooflijke fysieke prestaties.  De visuals zijn dusdanig krachtig dat er zelfs niet in gesproken hoeft te worden. 

Betrek je doelgroep in je verhaal

Om nog een niveau dieper te graven is het ook een goed idee om je doelgroep te betrekken in je verhaal. Door user generated content te integreren in je campagne kun je je doelgroep jouw verhaal laten vertellen. Zo kom je oprechter over, en vergroot je tevens het bereik van je merk aanzienlijk.

Ook de #HonorYourDays-campagne van Reebok, werd mede door UGC een gigantisch success. Door te klikken op de “calculate your days” knop, konden mensen via de website van Reebok een custom social media post plaatsen. Dit werd massaal gedaan, waardoor Reebok een pak gratis User Generated Content kon genereren.

Vertel dus een verhaal vanuit je eigen waarden of vanuit het perspectief van je doelgroep, en je zal gegarandeerd winnen met video.