YouTube building

Vier redenen om op YouTube te adverteren

Hoe kun je ervoor zorgen dat je website meer visitors lokt? Misschien kun je alles inzetten op search engine optimization? Of PPC-advertising? Of misschien bieden social media ads wel het meeste rendement? Maar waarom adverteren de meeste bedrijven eigenlijk zo weinig op de tweede grootste zoekmachine ter wereld? YouTube is namelijk een gigant. De video-zoekmachine is lang niet zo gesatureerd als andere, meer voor de hand liggende media. In deze blogpost overlopen we 4 vooraanstaande redenen waarom YouTube niet mag ontbreken in de marketingmix.

1. Adverteren op YouTube is kosten-efficiënt

YouTube ads zijn bijzonder cost-efficient door het PPC-principe (pay-per-click). Eigenlijk komt het erop neer dat je slechts moet betalen wanneer er effectief op de advertentie geklikt wordt. Daarenboven bepaal je vooraf ook nog eens zelf hoeveel je bereid bent te betalen voor iedere klik.

Deze twee kenmerken zorgen ervoor dat je nooit te veel geld uitgeeft aan PPC-advertenties, waardoor je nooit geld verspilt aan onnodige advertentieruimte.

2. YouTube biedt enorm veel targeting mogelijkheden

Gedetailleerde targeting is cruciaal voor een succesvolle online campagne, en met YouTube ads kan zeer gedetailleerd gesegmenteerd worden om zo de perfecte doelgroep te bereiken. Met YouTube advertenties kunnen we namelijk targeten op:

  • Demografie: target gebruikers op basis van factoren zoals locatie, leeftijd, geslacht, en meer.
  • Customer Matching: aan de hand van retargeting-data kunnen we prospects aanspreken die in het verleden interesse hebben getoond in onze producten of diensten.
  • Similar audiences: met beschikbare data kunnen we gebruikers targeten die vergelijkbaar zijn met degenen die doorgaans interesse tonen in onze advertenties.
  • Videoremarketing: we kunnen ook gebruikers targeten die in het verleden interactie hebben gehad met andere video’s op ons kanaal.
  • Affinity audiences: gebruikers die een sterke interesse hebben getoond in onderwerpen m.b.t. ons bedrijf of dienst.
  • In-market-doelgroep: we kunnen targeten naar mensen die momenteel op zoek zijn naar specifieke producten of services.
  • Life events: targeten naar gebruikers op basis van bepaalde life-events. Deze omvatten mijlpalen zoals verhuizen, trouwen of een kind krijgen.

Met de uitgebreide targetingopties van YouTube kunnen ultraspecifieke groepen gebruikers getarget worden. Al is het niet eenvoudig, en vooral in het begin kan het wat vallen en opstaan ​​zijn. Daarom moet A/B testing echt dé steunpilaar vormen van de videostrategie.

3. De advertentiestatistieken van YouTube zijn eenvoudig te meten

Meten is weten, en met “YouTube analytics” is meten zéér eenvoudig. Daarenboven is YouTube een Googleproduct. Hierdoor kunnen we al onze data simpelweg gaan tracken in Google Analytics. Door doelen te creëren in je Google Analytics account (via Google Tag Manager) kunnen we perfect meten wat werkt en wat niet werkt, hoe lang video’s bekeken worden, wat de uitstap momenten zijn,… en nog zoveel meer.

4. Met YouTube ads kun je snel resultaat boeken

Met meer dan 2 miljard maandelijkse gebruikers is het niet meer dan logisch dat op een dergelijk platform relatief snel resultaat geboekt kan worden. Door die grote exposure kunnen we in een mum van tijd meer clicks, traffic en verkoop genereren. Hier hangt dan uiteraard wel een hogere CPC aan vast. YouTube biedt zowel kleine als grote bedrijven de mogelijkheid om hun gebruikers gerichter dan ooit tevoren te bereiken met video.