netflix

Wat NETFLIX ons kan leren

NETFLIX is een gigant in de streamingwereld, en hun success wordt voornamelijk bepaald door één belangrijke KPI: viewtime. Om de kijkervaring zo aangenaam (en vaak zo verslavend) mogelijk te maken doen ze daarom een beroep op A/B-testing. Hierdoor kunnen ze achterhalen welke interface-changes er toe leiden dat kijkers zolang mogelijk aan de streaming-buis gekluisterd blijven. En het zal je waarschijnlijk niet verwonderen dat de belangrijkste A/B-test variabele voor NETFLIX de befaamde “thumbnail-images” zijn.

A/B Testing in het kort

A/B-testen betekent zoveel als “in een live-omgeving te experimenteren met twee versies van een variabele”. Door de resultaten van deze twee te vergelijken kan er dan achtergekomen worden dewelke het beste presteert. Versie A is degene die de kijkers normaal gesproken ervaren, en versie B is degene die vermoedelijk beter zal zijn.

Het geheim van NETFLIX

NETFLIX maakt gebruik van een bijzonder krachtig algoritme, met als doel te achterhalen welke thumbnails en welke titels de meeste clicks genereren. Maar het gaat eigenlijk nog een stap verder: dit gebeurt op het niveau van een “individual user”. Zo zal je bijvoorbeeld op jouw profiel een andere interface zien, in vergelijking tot de account van je partner. Het doel van NETFLIX is om kijkers zo lang mogelijk op het streamingsplatform te houden, en het aanpassen van thumbnails is één van de doeltreffendste manieren waarop dit gebeurt.

What’s in it for me?

A/B-testing op titels en thumbnails is perfect mogelijk op kleinere schaal. Je hoeft daarvoor geen miljarden-bedrijf te zijn. Zeker als je adverteert op platformen zoals Facebook of Instagram, waar de mogelijkheid bestaat om met verschillende ad-creatives en copy te werken, is A/B-testing een bijzonder krachtige tool.

Ook met de videos op je website kan je experimenteren. Zo kun je bijvoorbeeld aan de hand van een “Google Optimize” testing environment verschillende thumbnails, titels en placement mogelijkheden testen. Vergeet hierbij ook zeker nooit de data te tracken, en je analytics bij te houden. Het zal je online video ads (én ad-spend) alleen maar ten goede komen.

Je hoeft dus lang het wiel niet heruit te vinden, just follow the leader. In dit geval: NETFLIX.