fbpx

De 10 gouden regels voor verslavende content

Hoe creër je in godsnaam verslavende content?

Verslavende content is een mysterieus fenomeen. Zo kunnen bepaalde blogposts, video’s en foto’s in een mum van tijd honderden likes & shares vergaren, om een paar dagen later compleet uit het ‘sociale bewustzijn’ te verdwijnen. Of erger nog, soms wordt je content helemaal niet gezien of opgemerkt. What’s the deal?

Misschien ligt het aan het feit dat ‘de concurrentie’ net dat tikkeltje meer value biedt? Of misschien heb je niet genoeg tijd en middelen geïnvesteerd in de promotie van je content? Misschien ontbreekt het je aan entertainmentwaarde? Of SEO-skills? Hoe dan ook moet je concluderen dat je je tijd en resources liever niet verspilt aan content die nooit door de doelgroep zal worden gezien.

Gelukkig kan dit doemscenario vermeden worden, en eigenlijk is de oplossing vrij simpel. Als je content wil creëren die het redt in de “grote boze digitale wereld”, moet je ervoor zorgen dat die content ‘verslavend’ werkt. Verslavende content zorgt ervoor dat mensen steeds terugkomen voor meer. Verslavende content genereert backlinks, shares en aanbevelingen van je peers. Verslavende content inspireert en verrijkt kennis.

Maar hoe maak je nu in godsnaam ‘verslavende content’? Stel die vraag aan Google en je wordt er niet veel wijzer op, want dergelijke zoekopdrachten leveren vooral tegenstrijdige en gedateerde informatie op. Frustrerend. Zéér frustrerend.

Om die tegenstrijdigheden uit de wereld te helpen, compileerden we bij FANTOOM de 10 belangrijkste ‘ground-rules’ op vlak van content creatie. Zie dit artikel dus als een leidraad richting een succesvolle content-strategie, en leer hoe je je doelgroep systematisch omvormt, tot ware “content-junkies”.

Let’s get it started…

 

Regel 1: Wees een “Ethische Copy Cat”

Iedere dag opnieuw worden we overspoeld met een overweldigende hoeveelheid aan content, waarvan de overgrote meerderheid onopgemerkt blijft. Toch zijn er bepaalde influencers die er steeds weer in slagen om hun content boven te doen drijven. Als je met jouw content tot deze ‘elite’ wil behoren, moet je simpelweg hun succesformule kopiëren. Analyseer het werk van de populairste influencers tot in het diepste detail (inhoud, titels, SEO, design,…), en probeer daarop verder te bouwen. Hoe ga je hiervoor precies te werk? Enkele tips:

1. Gebruik web-tools zoals “Buzzsumo” of “Alltop” om influencers en blogs te vinden in jouw niche.

2. Analyseer hun websites en social media accounts, en onderzoek de meest relevante content topics en reacties.

3. Creëer een gelijkaardig stuk content rondom één van die relevante topics, maar ga nog een stapje verder. Denk hierbij aan een verbeterd design, of een andere invalshoek. Zorg ervoor dat jouw content-piece extra-value biedt!

4. Gebruik zogenaamde ‘viral triggers’ in je content, zoals:

  • Tekst lengte: Voor blogposts is de standaard lengte van 500 woorden niet langer voldoende. Onderzoekt toont aan dat de beter presterende artikels tussen de 2000 en de 5000 woorden bevatten.
  • Calls To Action: Vergemakkelijk het ‘deel-proces’ door bv. een Facebook share-button toe te voegen aan je blogpost.
  • Wees praktijk gericht: Met ‘how-to’ posts scoor je bijna altijd. Mensen zijn meer geneigd iets te delen als ze er onmiddellijk resultaat mee kunnen boeken (dit verklaart ook mede het succes van YouTube tutorials).

 

Regel 2: Vertel een verhaal

Story-telling is één van dé sleutels tot verslavende content. Via een verhaal kunnen bepaalde emoties of herinneringen opgeroepen worden, waardoor je de afstand tussen merk en doelgroep aanzienlijk verkleind. Hoe komt dit? Wel, door een emotionele respons te koppelen aan een merk ondermijn je bepaalde negatieve nevenwerkingen van traditionele reclame. Een reclameboodschap kan immers al snel als ‘te opdringerig’ ervaren worden.

Vertel niet alleen een pakkend verhaal, maar probeer je doelgroep er ook in te betrekken. Een goed voorbeeld hiervan is de ‘Share a Coke’ campagne van Coca-Cola (je weet wel, die blikjes met je voornaam op). Het verhaal dat hier centraal staat is “vriendschap”, en Coca-Cola zorgt ervoor dat hun klanten hier verder mee kunnen experimenteren. Via deze link vind je een mooi verbeeld van de kracht van user-generated content en storytelling:

 

Regel 3: Social Engine Optimization

Verslavende content heeft invloed op SEO rankings

Een goeie SEO-strategie staat niet noodzakelijk garant voor goeie content. Wanneer een stuk content toevallig goed scoort op Google, maar het de doelgroep weinig tot geen meerwaarde kan bieden, dan maak je een slechte beurt. Daarenboven, wat doe je als Google opeens beslist om zijn search-algoritme te wijzigen? Dan valt je hele SEO-strategie in duigen als een soort imploderend keyword-kaartenhuisje.

Om dergelijke problemen te voorkomen moet je ervoor zorgen dat je content gedeeld wordt op social media. Andrew Davis (auteur van ‘Brandscaping’) noemt dit concept ‘Social Engine Optimization’. In plaats van content te creëren in functie van SEO-trends, verleg je de focus beter naar wat echt belangrijk is: menselijke problemen oplossen.

Want alleen content die een echte meerwaarde biedt wordt gedeeld, zeker als de aandacht nog eens getriggerd wordt door middel van een goeie visual, headline of titel. Keywords zijn dus zeker niet nutteloos, maar ze zijn niet belangrijker dan het sociaal draagvlak. Treed dus in dialoog met je doelgroep en vraag hen om je content te sharen. Just be social!

Regel 4: De heilige tweevuldigheid

Tegenwoordig zijn we allemaal vrekkig met onze tijd. We willen onze tijd niet verspillen aan middelmatige content. Daarom gaan we opzoek naar content-creators die niet alleen in staat zijn om ons iets bij te leren, maar die ons ook weten te vermaken. ‘Value’ en ‘Entertainment’, dat is de heilige tweevuldigheid.

Maar de term ‘value’ blijft een vaag gegeven. De waarde van een stuk content wordt immers grotendeels beïnvloed door wat de doelgroep waardevol vindt. Entertainment daarentegen is dan weer een minder vaag begrip. Wie wordt er nu niet graag vermaakt? Om je content verslavend te maken moet je dus waarde bieden op een entertainende manier.

Waarde bieden is het ‘gemakkelijke’ gedeelte.

Valuable content is content waar je doelgroep onmiddellijk iets aan heeft. Content dat ‘actionable’ is. Denk hierbij aan case-studies, data, step-by-step tutorials,… Dit is het type content dat gedeeld en gebookmarked wordt.

Entertainen is echter niet zo simpel. Het is een skill en vergt enig gevoel voor finesse. Niet iedereen is in staat om mensen te verbazen, emotioneren; laat staan luid op te doen lachen (anders waren we allemaal Alex Agnew’s). Probeer dus niet te hard, en wees vooral jezelf.

Hou bij het creëren van content steeds de ‘heilige tweevuldigheid’ in het achterhoofd, en het zal je geen windeieren leggen.

 

Regel 5: Creëer content voor degenen die ‘sharen’

Creëer je content NIET altijd in functie van je klanten. Het lijkt misschien tegenstrijdig, maar toch is er een logische uitleg voor deze contradictoire stelling. Want wie zijn nu precies je klanten? Zijn ze markleiders? Influencers? Hoge Pieten? Besteden ze veel aandacht én tijd aan het delen van valuable content? Misschien…

Maar in de meeste industrieën is dit niet zo. Je klanten verdiepen zich vooral in hun eigen wereld. Je perfect geschreven artikel wordt misschien wel door hen gelezen, maar ze zullen niet snel geneigd zijn om het te ‘sharen’ met hun social clout.

Logisch toch? Een meubelfabrikant kan misschien iets hebben aan een artikel over SEO waarmee hij zijn Google ranking aanzienlijk kan verbeteren. Maar waarom zou hij dat artikel delen met Jan Modaal die opzoek is naar een nieuwe zetel? Of met andere meubelfabrikanten? Die hebben hier helemaal geen boodschap aan.

Creëer content voor degenen die wel delen: de influencers in jouw niche. Een voorbeeld:

Stel, als SEO-specialist schrijf je een artikel voor jouw klanten met als titel “Hoe kan je beter scoren op Google?”. Hier kunnen je klanten zeker iets aan hebben, maar ze zullen het niet gauw delen, want het heeft niks te maken heeft met hun line-of-business. Schrijf daarom artikels voor andere SEO-specialisten. Bv. een artikel met als titel “Meer verdienen met SEO-services”. Dit zal ongetwijfeld wel worden gedeeld.

We leven in een ‘deel-cultuur’ waarin shares onze reach en rank bepalen. Zet hier dus hoog op in, en verhoog je social influence.

 

Regel 6: Gebruik SEO-tactieken van deze tijd

SEO tactics van deze tijd
Voice searching is aan een serieuze opmars bezig

Content is belangrijk, daar is iedereen het inmiddels over eens. Maar als je content niet gevonden wordt op Google of Bing (ja, Bing is nog een ding) dan heb je een probleem. Het belang van Search Engine Optimization mag met andere woorden nooit worden onderschat. Ook al is er de laatste jaren heel wat veranderd in SEO-land.

Met de komst van “virtual assistants” zoals ‘Siri’ en ‘Alexa’ is voice searching aan een ware opmars bezig. Dagelijks zoeken 55% van de tieners en zo’n 40% van de volwassenen nu al ‘spraakgestuurd’. Logisch gevolg hiervan, is dat ‘long tail question based searching’ stilaan de nieuwe norm zijn geworden.

Uiteraard kun je hiervoor nog steeds gebruik maken van Google Keyword Planner. Maar als je niet zo technisch onderlegt bent, kun je ook gewoon een paar keywords in de Google Search bar typen. Google toont je dan automatisch een aantal zoeksuggesties van populaire zoekopdrachten.

Waar mensen vroeger gingen zoeken op de term ‘restaurant Brugge’, gaan ze nu sneller zoeken op ‘waar kun je lekker eten in Brugge?’. Speel hier dus op in, en denk in klare mensentaal!

 

Regel 7: Delight with design

Design is vaak ondergeschikt aan de inhoud, en dat is niet meer dan terecht. Toch mag het belang van design niet onderschat worden, want de mens is en blijf een oppervlakkig wezen. We vormen immers een eerste indruk in minder dan 50 milliseconden. Maar de kracht van visuele communicatie gaat verder dan alleen een eerste indruk.

Visuele prikkels roepen ook bepaalde emotionele reacties op. Waar schoonheid staat voor geluk en professionaliteit, staat lelijk design vaak voor somberheid, een negatieve user experience en puur amateurisme. In die zin dragen lay-out en design zeker bij tot een positieve merkervaring. Meer nog, ze versterken zelfs het verhaal.

Ook qua retentiewaarde is visuele informatie veruit een krachtiger medium dan taal. Slechts 10-20% van geschreven of gesproken taal wordt onthouden. Dit staat in sterk contrast met visuele uitingen, die een retentiewaarde beslaan van maar liefst 80%.

Design is dus meer dan alleen ‘eye-candy’, of de spreekwoordelijke ‘kers op de taart’. Een oogstrelend ontwerp is functioneel, en draagt bij tot het overbrengen van je boodschap en tot de gehele merkervaring.

Als je je doelgroep echt wil verblijden, draag dan design (of de ‘productiewaarde’ voor video) hoog in het vaandel. Een eenduidig, logisch opgebouwd en mooi ontwerp is een uiting van geluk, kwaliteit en professionalisme.

 

Regel 8: Gebruik video

Video’s kunnen op een snelle en gebruiksvriendelijke manier een enorme hoeveelheid aan informatie overbrengen. In 2017 was 69% van alle internetverkeer video gerelateerd, en de verwachting is dat dit getal zal stijgen tot rond de 80% tegen 2020. Video is dus meer dan ooit koning van het content-landschap.

Uit onderzoek blijkt dat video tot meer engagement leidt, en dat het de vertrouwensband tussen merk en kijker aanzienlijk vergroot. Die vertrouwensband is de belangrijkste driver voor hogere conversion rates en meer sales.

Ook search-engines houden van video content. Sinds de overname van YouTube door Google is er een aanzienlijke toename te zien in de manier waarop video’s de zoekresultaten beïnvloeden. Wist je bijvoorbeeld dat je 53 keer meer kans maakt om op pagina 1 van Google te verschijnen als er op je webpagina een video ingesloten is?

Er is dus geen enkel excuus om dit fantastisch medium links te laten liggen. Geen zin om zelf in de spotlight te staan? Ga dan op zoek naar influencers, maar daar staat uiteraard een prijs tegenover…

Lights? Camera? Action!

 

Regel 9: Recycleer

Het creëren van verslavende content is arbeidsintensief. Als je dan eenmaal een geweldige blogpost hebt gemaakt, wil je die content dan ook op zoveel mogelijk verschillende manieren inzetten, in plaats van het gewoon een stille dood te laten sterven. Daarom is het belangrijk om content waarvan je zeker weet dat het de kwaliteitstest heeft doorstaan, op zoveel mogelijk verschillende manieren te gaan recycleren (lees: hergebruiken).

Maak van die geweldige blogplost dus een YouTube video, infographic, eBook, webinar, guest post, LinkedIn/Facebook post,…

Want de kracht van ‘content recycling’ is bewezen. In Juli 2015 voerde ‘Buffer’ (een social media management platform) een interessant experiment uit. Ze wilden achterhalen wat er zou gebeuren indien ze zich volledig zouden concentreren op het recycleren van oude content. Gedurende een hele maand werd alle content gerecycleerd. En wat bleek? Terwijl het aantal bezoekers bijna hetzelfde bleef, nam het organische verkeer sterk toe. Recycleren werkt!

 

Regel 10: Tast in de buidel

Wat als je content voldoet aan alle kwaliteitseisen maar nog steeds niet gezien wordt door je doelgroep? Dit is vooral voor start-ups een veel voorkomend probleem. Er is immers nog geen sprake van enige tractie of een sociaal draagvlak. Wel, in dat geval zit er soms niks anders op dan je content te ‘promoten’. Door je post of video te ‘boosten’ op social media, kun je mits een relatief kleine investering heel wat mensen bereiken.

Vooral Facebook leent zich hiertoe. Momenteel kun je voor voor een luttele investering van € 75, iets meer dan 30 000 video-views op de teller zetten. Ter vergelijking: om hetzelfde aantal mensen te bereiken via YouTube (wat nog steeds een merk is van Google) betaal je gemakkelijk het vijfvoudige.

Nog een “added-bonus” van content promotie op Facebook, is dat de ads goedkoper worden naarmate de engagement toeneemt. Maak dus high-quality content die mensen ertoe aanzet om te commenten of te sharen en je bereik zal alleen maar toe nemen!

Op het eerste zicht lijkt het misschien wat ‘gratuit’, maar soms loont het zich om even in de buidel te tasten…

Meer informatie omtrent het creëren van verslavende content? Get in touch!