fbpx

Vijf online marketing trends die momenteel het verschil maken

Maak het verschil door deze trends toe te passen.

Wanneer site visits, likes en interacties afnemen bestaat nu eenmaal de kans dat je vroeg of laat terecht komt in de donkerste regionen van het internet. In het slechtste geval wordt je zelfs volledig over het hoofd gezien. Daarom moeten bedrijven optimaal inspelen op de wensen en noden van de hun gebruikers (prospects & klanten), en aan de hand van nieuwe tools en trends hun onlinestrategie bijsturen. Bij deze is FANTOOM “trend-watcher” van dienst. Van live video, tot de nieuwe benadering van SEO, we brachten de 5 belangrijkste online marketing-trends van dit moment in kaart.

 

1. SEO, meer dan alleen “keywords”

Het is al lang geen geheim meer dat Google regelmatig hun “search algoritme” aanpast. Maar dit jaar zullen deze veranderingen gigantische proporties aannemen. Voice en image searching zullen ontploffen, “digital assistants” zullen de norm worden en bedrijven zullen zich vooral focussen op mobiele zoekopdrachten.

Volgens voorspellingen is er een groeiende neiging naar “voice searching”. Dagelijks zoeken 55% van de tieners en zo’n 40% van de volwassen nu al “spraakgestuurd” naar hun favoriete producten, tv-programma’s of restaurants.

Dit heeft onder meer te maken met de intrede van de “digital assistants” (bv. ‘Siri’ van Apple, of ‘Alexa’ van Amazon).

 

Ook ‘visual searching’ is aan een serieuze opmars bezig, vooral omdat tools zoals bv. Google Lens zich aan een supersonisch tempo ontwikkelen.

Google Lens is een search-tool die met behulp van je smartphone camera zoekt naar relevante informatie. Een praktisch voorbeeld: Stel, je bent erop uit in een onbekende stad. Je zoekt een hotel maar je bent niet bekend in de omgeving. Door simpelweg je camera te richten op het hotel waar je op dat moment voor staat toont Google Lens je in een oogopslag niet alleen alle reviews en ratings, maar ook alle relevante contact info van het hotel. Op die manier “begrijpt” je smartphone ook wat het “ziet”.

2. Het groeiend belang van (Live) Video

In 2017 was 69% van alle internetverkeer video gerelateerd, en de verwachting is dat dit getal zal stijgen tot rond de 80% tegen 2020.

Live videos en videos van ‘bepaalde duur’ (gepopulariseerd door Snapchat & Instagram Stories) zullen in 2018 enkel maar aan kracht winnen. Er zijn nu al maandelijks(!) meer dan 200 miljoen users actief op Instagram Stories.

Waar YouTube vroeger ‘alleen’ over ‘videoland’ heerste, waren het in 2017 vooral de andere sociale mediasites zoals Facebook, Twitter en Instagram die populaire videoplatforms werden. De “autoplay” functie heeft het voor marketeers en bedrijven mogelijk gemaakt om snel en effectief de aandacht van hun publiek te trekken, en ‘ondertitels’ hebben het dan weer gemakkelijker gemaakt om video’s te bekijken, waar je ook bent (ja, ook op het werk).


3. Messenger Marketing: een geautomatiseerde customer service

In 2017 werd Facebook Messenger een ‘standalone app’, volledig uitgerust met eigen games, en zelfs een ‘chatbot platform’. Mede hierdoor realiseerde Facebook een enorme groei. Zo stond de teller van Facebook Messenger in April 2017 al op maar liefst 1,2 miljard gebruikers.

Voorspelt wordt dat dergelijke messaging apps in 2018 vooral als “customer service tool” zullen worden ingezet. Meer en meer users verkiezen dan ook chatbots boven het traditionele telefoongesprek. Verwacht wordt dat bedrijven in 2018 hun customer service zullen automatiseren met behulp van gespecialiseerde chatbots.

Met tool zoals “ManyChat” kun je op een geautomatiseerde manier, INSTANT bepaalde vragen beantwoorden of prospects/leads belangrijke documentatie aanleveren. Daarnaast kan er natuurlijk ook gewoon live gechat worden. Met een indrukwekkende “open-rate” van 80% (zo’n 4x maal beter dan email!) ben je er zeker van dat je leads automatisch ‘genurtured’ worden.

 

4. Het belang van Facebook Groups

Volgens Facebook maken meer dan 1 miljard gebruikers gebruik van Facebook Groups. Zo’n 100 miljoen van deze gebruikers vinden Facebook Groups zelfs een essentieel onderdeel van hun Facebook-ervaring.

 

Ook voor bedrijven zijn Facebook Groups een uitstekend communicatiemiddel, vooral omdat ze zo ‘laagdrempelig’ zijn. Met behulp van Facebook Groups kunnen bv. “polls” gehouden worden, maar je kan er bv. ook voor een beperkte doelgroep een nieuw product introduceren (een zogenaamde “soft-launch”). Op die manier krijg je feedback van je meest loyale klanten, en kun je eventuele problemen al vroeg in de kiem smoren alvorens de “full launch” live gaat.

5. Local Marketing

Lokaal adverteren is hip.

Echt waar! In het huidige digitale landschap is het makkelijker dan ooit voor lokale bedrijven om met hun doelgroep in interactie te treden. Binnenkort lanceert Facebook de vernieuwde “Facebook Local” app. Aan de hand van friend-reviews toont Facebook Local je de beste ondernemingen in de buurt. Local Marketing at it’s finest!

Ook het belang van apps zoals TripAdvisor mag niet onderschat worden. Met wereldwijd meer dan 300 miljoen gebruikers is de invloed van deze app op de horeca gigantisch. Niet alleen dwingt het ondernemingen om “digitaal” te gaan denken, daarenboven moet er steeds ‘delight’ gecreëerd worden bij zowel nieuwe als bestaande klanten, om zo tot goeie reviews en ratings te komen. Op die manier tilt TripAdvisor de horeca naar een hoger niveau.

Local Advertising maakt het mogelijk voor ondernemingen om met concurrenten te concurreren, ongeacht hun magnitude of positie in de markt. Met andere woorden: delight and conquer!

Bij FANTOOM begeleiden we u graag bij de implementatie van deze trends, en/of bij alles wat digitaal is. Aarzel dus zeker niet ons te contacteren bij eventuele vragen of bedenkingen.