fbpx

Wat kost een website en vanwaar het prijsverschil?

Hoeveel betaal je voor een website en vanwaar het dubieuze prijsverschil?

Het prijskaartje van een website is en blijft een moeilijk geval. Waarom verwacht de ene prospect een offerte van € 2 500, terwijl de andere genoegen neemt met een bedrag van € 25 000? Waarin zit nu precies dit dubieuze prijsverschil; en wat is de belangrijkste beïnvloeder van dit verwachtingspatroon?

Om dit te achterhalen moeten we kijken naar één cruciale, alleszeggende prijsindicator: de toegevoegde waarde.

 

Visitekaartje 2.0: de website van € 2 500

Een website is een digitale vingerafdruk, een ‘first-point-of-contact’. Het belang hiervan mag dus niet onderschat worden. Maar voor velen is een website helaas niet meer dan dat. Gewoon een pagina waarop ze hun bedrijfsgegevens kwijt kunnen. En daar is op zich niks mis mee. Je installeert een CMS, past het aan conform de regels van de huisstijl en je bent vertrokken.

Maar dergelijke websites halen nooit het onderste uit de kan, en leveren weinig tot geen toegevoegde waarde.

 

 

Waarde? Waar da?

Een website is meer dan alleen een eerste contactpunt, het is vooral een sales & marketing tool. Daar zit ‘m de echte waarde!

Een goeie website converteert.  Een goeie website genereert leads, en navigeert leads en prospects doorheen de sales-funnel. Een goeie website speelt in op de noden en verwachtingen van de doelgroep en bovenal: een goeie website VERKOOPT!

Daarom moeten gekozen beelden en copy naadloos aansluiten bij de gevoelens, normen en waarden waarmee de doelgroep zich vereenzelvigd. Door een goeie content-strategie te koppelen aan inspirerend beeld- en taalgebruik groeit het vertrouwen bij doelgroep, wat de brand-experience alleen maar ten goede komt. Want vergeet niet: net zoals bij een goeie relatie, is merkwaarde gebaseerd op vertrouwen.

 

‘User Centric Design’ is goud waard: de website van € 25 000

Wanneer een website de doelgroep weet te raken in het hart, dan heb je goud in handen. En hierbij gaat het niet alleen om beeld en taal, maar ook om de gepaste user experience. Om return te genereren moet een website gebruiksvriendelijk zijn en rekening houden met de achtergrond van zijn gebruikers.

Wanneer een website de doelgroep weet te raken in het hart, dan heb je goud in handen.

Dynamiek & de lange termijn

Om af te sluiten nog een belangrijke side-note. Een goeie website is niet statisch maar dynamisch. Bij de ontwikkeling moet dus ook rekening gehouden worden met content creatie en editability. Een doelgroep trigger je door af en toe met iets nieuws op de proppen te komen.

Je kijkt toch ook niet 100x dezelfde film? (oké, ‘Die Hard’ telt niet)

Een website is zijn geld dus alleen maar waard als deze strategisch onderbouwd is, en als het de doelgroep grote meerwaarde kan bieden. Is dit niet het geval, kun je lekker even googlen hoe je zelf een CMS installeert.